Vem är Sockissen?

Är: 182cm lång, med storlek 42 i skor.
Har vägt 122kg som mest.

I Mars 2008 bestämmer jag mig för att gå ner i vikt.

I Juni 2010, har jag gått ner nästan 50kg.


I Juni 2013 har jag gått upp 20kg igen.

I Juni 2014 ska jag vara i form igen.

2012-02-19

Neuropsykiatriska funktionsnedstättningar - eller om att vara lite annorlunda

NPF, eller Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, som det står för är t.ex. Tourettes, ADD, ADHD och Aspergers.

En typisk kommentar man hör när man berättar om vilka svårigheter dessa olika diagnoser innebär är: "Men det där har väl alla problem med? Är väl bara att bita ihop och komma igen?".

Det gör mig ledsen och arg.

Det enda jag har egen erfarenhet av är ADHD, och ja... Alla kan säkert känna igen sig i mina svårigheter någon gång i livet. Och det är bara att lära sig, bita ihop och gå vidare.

Men inte när man har såna svårigheter att det påverkar flera olika aspekter i livet.
Relationer, jobb, skola eller vardagsliv påverkas svårt av detta när man går obehandlad och man hamnar lätt i ett situation där man självmedicinerar eller går ner i självdestruktivt beteende.

Mitt tips till er som möter folk eller lever med de som har en NPF.... Läs på! Läs allt ni kan komma över, och prata med läkare, psykologer, kuratorer osv för att få förståelse för hur detta påverkar den med diagnosen och även de runtomkring.

För det kan bli så fel. Och kan slå så fel om man inte vet och inte förstår.

Man har inte en diagnos bara för att det är häftigt, utan för att det verkligen är ett handikapp och en funktionsnedsättning.

tänk på det snälla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar! Jag försöker svara på allihop, och kikar självklart in på er blogg och skriver ner något hos dig med!