Vem är Sockissen?

Är: 182cm lång, med storlek 42 i skor.
Har vägt 122kg som mest.

I Mars 2008 bestämmer jag mig för att gå ner i vikt.

I Juni 2010, har jag gått ner nästan 50kg.


I Juni 2013 har jag gått upp 20kg igen.

I Juni 2014 ska jag vara i form igen.

2011-09-18

GO BANANAS!

Suzan skrev ett litet inlägg om fördelarna med banan som mellanmål.
Läs det HÄR

Förutom att det är gott och gör en glad bara för det, så kan man skoja med det, och säga snuskiga skämt osv osv.

Men det som inte många vet är att det är sjukt bra för att avhjälpa eller lindra den där jävla vinter-deppigheten som många av oss nordbor får.

Vinter-depp beror oftast på att vi får för lite solljus.
Solljuset matar vår kropp med D-vitamin som i sin tur hjälper hjärnan att producera rätt mängd Serotonin för att hålla vårat humör uppe eller i alla fall jämnt.

Inte nog med att vi får för lite solljus, men kroppen har ganska svårt över huvudtaget att samla på sig D-vitaminet, och kan ibland behöva lite hjälp.

Och DÄR kommer bananen in i bilden.
Eftersom bananen innehåller mycket kalium (inte att förväxlas med kalcium).
Och kaliumet hjälper vår kropp att binda just D-vitamin.

Så känner du att vintern kommer bli lika tuff som sist, eller vill du bara vara på den säkra sidan?

KÄKA BANAN!

1 kommentar:

  1. Den bästa återhämtningen efter ett träningspass ska ju vara ett glas mjölk och en banan :) Varför krångla till det med pulver och annat liksom?
    Ha en bra söndagskväll!

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar! Jag försöker svara på allihop, och kikar självklart in på er blogg och skriver ner något hos dig med!