Vem är Sockissen?

Är: 182cm lång, med storlek 42 i skor.
Har vägt 122kg som mest.

I Mars 2008 bestämmer jag mig för att gå ner i vikt.

I Juni 2010, har jag gått ner nästan 50kg.


I Juni 2013 har jag gått upp 20kg igen.

I Juni 2014 ska jag vara i form igen.

2010-03-18

Om AD/HD

Attention Decifit Hyperactivity Disorder

Det är vad det står för. Det är en "neuropsykiatrisk funktionsnedsättning".

Alltså typ en neurologisk sjukdom, som inte riktigt är en sjukdom.
Och en psykisk åkomma som inte riktigt är psykisk.
Och ett funktionshinder, som egentligen inte hindrar fysiska funktioner.

Blev du smart på det där? Nej, inte jag heller. Och det är det inte många i min omgivning som blir heller när jag försöker förklara min AD/HD för dem.
Inte heller förstår folk att det inte är en sjukdom, fast det inte riktigt klickar i vissa delar av hjärnan och man eventuellt behöver äta amfetamin-liknande medicin resten av livet.
Eller att det inte är psykisk sjukdom som "försvinner" med terapi.
Och samtidigt som vissa fysiska funktioner som aktivitets-reglering inte riktigt fungerar så är man inte handikappad.
Och det är INTE "bara" att bita ihop och kämpa vidare.

En dag. När jag är klar med mig själv och arbetet med att acceptera min diagnos. Då ska jag skriva en bok om det här.
Och inte en bok som beskriver symptom eller medicinska faktorer som nästan all annan litteratur om det gör.

Nej. Jag ska skriva om hur det är/var för mig. Och hur det tedde sig med symptom och svårigheter för mig. Och att det svåraste egentligen är att acceptera att allt inte riktigt står rätt till, utan att man egentligen är knäpp eller sjuk.

Folk i allmänhet ser framför sig en "damp-unge" som klättrar på väggarna, och att det i synnerhet är pojkar(barn) som får det.

Vuxna har det. Läs lite här.
Kvinnor har det. Läs lite här.
Det är olika för alla med det. Läs lite här.

Alla kan hitta symptom hos sig själv som liknar de som förknippas med AD/HD. MEN!
Det är först när dessa koncentrationssvårigheter, impulskontrollssvårigheter, aktivitetsregleringssvårigheter, brist på ordningssinne, bristande arbetsminne och rastlöshet påverkar flera delar av livet negativt som man har skäl att undra.

För mig påverkade det både den sociala biten och mitt arbetsliv/skolgång mycket negativt med mina svårigheter och tillslut genererade mitt oförstånd till en djup depression.

Alla har svårt med dessa saker mer eller mindre i perioder i livet. Men jag har haft det näst intill omöjligt med alla dessa faktorer konstant genom hela mitt liv, och det är därför utredningen gjordes som senare kom fram till att jag har och antagligen alltid haft adhd.

Välkommen att fråga om du vill, svarar så gott jag kan.

3 kommentarer:

  1. Så nu är din utredning klar alltså?

    Min lillasyrra har också börjat på en utredning, mycket tack vare att jag fick prata så mycket med dig och kände igen massa saker! :)

    När vet du om du ska medicinera då? Tror du att det behövs.?

    SvaraRadera
  2. Jag medicinerar redan. och det funkar skitbra. så mycket som underlättas bara genom det.

    SvaraRadera
  3. Skitbra! Jag är fullkomligt o-förvånad. Glad att du fått medicin, den gör sån sjuk skillnad. Om du inte redan läst så här är min historia: http://missdeliana.blogspot.com/2008/11/inte-min-livshistoria-men-min-adhd.html

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar! Jag försöker svara på allihop, och kikar självklart in på er blogg och skriver ner något hos dig med!