Vem är Sockissen?

Är: 182cm lång, med storlek 42 i skor.
Har vägt 122kg som mest.

I Mars 2008 bestämmer jag mig för att gå ner i vikt.

I Juni 2010, har jag gått ner nästan 50kg.


I Juni 2013 har jag gått upp 20kg igen.

I Juni 2014 ska jag vara i form igen.

2010-01-20

Tänkt att börja träna? Lita inte på en fis. Lite skitsnack om apor och bajs.

Funderar du på att ta tag i dig själv? Att börja träna och äta hälsosammare för att gå ner i vikt?
Bli inte förvånad om kroppen kommer med mer eller mindre otrevliga överraskningar.

När du tränar så masseras de inre organen mer än om du bara promenerar (promenader är alltid bra dock). Vilket i början kan resultera i antingen förstoppning eller en period av diarré(läs; rännskita). Därför behöver man äta mycket fibrer och försöka gå på toaletten oftare än vad man gjorde innan.
Jag tyckte jag gick på toaletten för ofta. Men vad jag förstått nu så var det ohälsosamt att gå så sällan som jag gjorde innan(var tredje dag ibland mer sällan).
Att gå varje dag en till tre gånger är det som är mest hälsosamt för matsmältningen. Samt att man efter ett tag blir av med en del av de illaluktande gaserna som bildas i tjocktarmen när näringsämnena ligger länge och "jäser" till sig.
Antingen kommer du i början att prutta herrejösses-mycket och inte kunna bajsa smärtfritt i en vecka eller två och kämpa ut det lilla. Eller så måste du passa dig för att lita på dina fisar, för du vet aldrig om en fis är lika med grönt ljus för nummer två.

En sak till... du luktar APA i munnen när du förbränner fett. Och ingen gullig silkesapa eller en söt chimpas-unge-apa... nejnej. Nu pratar vi turbo-APA med radioaktiv avföring...
Varför vet jag inte. Och har inte riktigt forskat i det heller, vilket jag kanske borde gjort innan det här inlägget. Men jag tror, och har hört något om att det är enzymerna i saliven och munhålan samt magmunnen som spökar när förbränningen i kroppen ökas på.
Men som sagt, jag VET inte.

Men det här pågår bara en kort period när kroppen chockats och börjar ställa om sig efter din nya livsstil. Det är lika övergående som träningsvärk som man har en hel del utav i början.
Men ju mer man tränar och ju mer regelbunden din träning och kosthållning blir, desto bättre fungerar din kropp.
Träningsvärken försvinner och ersätts av en skön trötthet istället och tröttheten ersätts såsmåningom till energiökning. Korken i rumpan kommer släppa och du kommer börja bajsa normalt igen utan att det luktar död på toan efteråt.
Gaserna kommer minska och även lägga av med den västa av odören. Och om du blev lös i magen så kommer även detta att minska när fettförbränningen jämnat ut sig och tarmarna får sin regelbundra massage genom träningen.

Om man har problem med magen med IBS eller liknande så är Yoga, Body Balance och Pilates bra träningar då de olika poserna i träningen och "flytet" i övningarna masserar organen under hela träningspasset.

För mig själv så märker jag enorm skillnad. Jag är inte längre rädd för att behöva gå på toa hos andra, eller på offentlig toa. Och jag behöver heller inte vrida mig i plågor för att magen rasat ihop.

Så fis på! Och TRÄNA!! Du ska se vad lycklig du blir när endorfinerna skuttar omkring i kroppen och magen mår som den ska. ALLT blir mycket lättare då.

1 kommentar:

  1. Jag antar att allt som vanligt är olika från person till person, för jag har då aldrig märkt några som helst skillnader på hur jag bajsar eller fiser (trots att jag som tjej förstås inte gör något av detta) sen jag började träna. Allt fungerar som det gjort innan.
    I och för sig verkar jag ha begåvats med lite utav en guldmage redan från början, den besvärar mig aldrig förutom när jag ätit tårta med grädde. Då hatar den mig och håller mig vaken en hel natt!
    Pöss!

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar! Jag försöker svara på allihop, och kikar självklart in på er blogg och skriver ner något hos dig med!