Vem är Sockissen?

Är: 182cm lång, med storlek 42 i skor.
Har vägt 122kg som mest.

I Mars 2008 bestämmer jag mig för att gå ner i vikt.

I Juni 2010, har jag gått ner nästan 50kg.


I Juni 2013 har jag gått upp 20kg igen.

I Juni 2014 ska jag vara i form igen.

2009-09-08

Att bli av med monstret (hypnosbantning)

Hur klarade jag av att inte konstant vara sugen på choklad längre?

Innan jag går in på det, så vill jag bara skriva att jag inte trodde på Paul McKennas metod innan jag provade. Inte heller under tiden jag provade. Men eftersom det har fungerat så måste jag väl erkänna att han kanske hade rätt.

Innan jag gjorde denna visualiserings-övning så tänkte jag nästan konstant på choklad. och fick jag inte choklad minst varannan dag eller oboy varje morgon, så fick jag abstinens, dåligt humör och huvudvärk. Det var ett jävla beroende. Aningen värre än nikotin-beroendet.
Men nu..? Inget sug alls. Mår nästan illa vid tanken på choklad.
Kan äta det om jag måste antar jag. Men jag vill bara inte ha. Inte alls. Nope. Nada.

Lite varning bara. Kräsmagade ska sluta läsa här. Ja. jag varnade i alla fall.

Hur gör man då?

(Detta är en metod av Paul McKenna, men då jag inte kopierar hans ord rakt av så skiljer sig antagligen den här beskrivningen en aning från hans original. Men han finns på tuben, och i böcker å grejer. varsågod)

- Sätt dig bekvämt och blunda... slappna av och fokusera på dig själv.

- Tryck vänster tumme mot vänster pekfinger ganska hårt. (ta inte i allt du har, men var inte mesig heller)

- Tänk dig det äckligaste du vet i matväg... (för min del är det leverstek)

- Koncentrera dig på det där äckliga. Och visualisera att du för en bit "lever" in i munnen och tuggar. Blunda fortfarande då du gör det här och "hjälp gärna till" med att verkligen använda den fiktiva gaffeln för att mata dig själv med "levern".

- Koncentrera dig på smaken och tugga långsamt, känn konsistensen, lukten och känn hur det nästan växer i munnen. Du får inte spotta och inte svälja.

- När du verkligen känner att äcklet ökar inom dig så tryck lite med fingrarna mot varandra och tänk dig att du blandar in en halv näve hår i denna "leverbit". Känn konsistensen, blunda fortfarande, tugga långsamt. Känn hur vidrigt det känns med hår och lever i munnen.

- Blunda, koncentrera dig och tryck ihop med fingrarna under hela tiden. Tänk dig att du blandar ihop håret och levern ytterligare med en kaffekopp full med någon annans spott(!).

ÄCKLIGT VA?!

- tugga, känn konstistensen. äcklas ordentligt. och POW!! Blanda in lite utav det du älskar som mest men är beroende av... för min del, choklad.

- jag tuggar nu lever, choklad, hår och spott i en enda stor sörja och gör så tills jag inte klarar av det längre... fingrarna fortfarande ihop.

- släpp fingrarna, sluta tugga, öppna ögonen och andas ut. och FÖRSÖK att tänka dig att ta en liten bit choklad i munnen.... utan att nästan kräkas av äcklet du nyss visualiserat.

Lycka till!

4 kommentarer:

  1. Jag har sett lite av honom på tv och jag tror nog fan på att det funkar. I believe you!

    SvaraRadera
  2. Jag har inga tvivel om att det funkar, men kunde du inte ha gjort dig av med en lite mindre härlig last än choklad..?

    SvaraRadera
  3. haha.. jag gjorde mig av med det som var värst för mig. om ekonomin tillåtit det hade jag nog tryckt i mig en tre fyra chokladkakor om dan. utan att tveka. men nu har jag varit utan det sedan två veckor tillbaka. =)

    SvaraRadera
  4. Haha jo precis, den är GALET rosa ^^ En webdesigner håller på och designar en ny as we speek ;)

    Jo grejen med alli är ju att du ofta får problem med magen ÄVEN om du håller koll på kosten. Och 0 fett = super dåligt under en längre tid..

    Min "quick-fix" är cambridgekuren. Om man klarar sig utan mat några månader ;) Jag har lagt till dig i min bloglovin lista, så nu håller jag koll på dig ;)

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar! Jag försöker svara på allihop, och kikar självklart in på er blogg och skriver ner något hos dig med!